Miljöbilar var en definition som användes fram till 2020 och avsedde bilar som ansågs mer miljövänliga än andra. Indikatorn visar andel miljöbilar i trafik som uppfyller miljöbilskrav enligt förordning i hela kommunen som geografiskt område.
Miljöbilar i den geografiska kommunen
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2008 |
3,5 |
1 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2009 |
5,2 |
2 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2010 |
7,7 |
3 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
10,4 |
4 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
13,3 |
5 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
14,2 |
6 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
14,9 |
7 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
15,7 |
8 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
15,4 |
9 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
15,2 |
10 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
15,4 |
11 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
15,1 |
12 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
16,1 |
13 |
Riket |
2008 |
4,5 |
14 |
Riket |
2009 |
6,1 |
15 |
Riket |
2010 |
8,3 |
16 |
Riket |
2011 |
10,8 |
17 |
Riket |
2012 |
13,4 |
18 |
Riket |
2014 |
14,6 |
19 |
Riket |
2015 |
15,3 |
20 |
Riket |
2016 |
15,2 |
21 |
Riket |
2017 |
14,9 |
22 |
Riket |
2018 |
15,2 |
23 |
Riket |
2019 |
14,4 |
24 |
Riket |
2020 |
16,4 |
25 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2008 |
4,4 |
26 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2009 |
6,4 |
27 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2010 |
9,0 |
28 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2011 |
11,8 |
29 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
14,7 |
30 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
15,5 |
31 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
16,3 |
32 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
16,9 |
33 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
16,5 |
34 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
15,9 |
35 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
16,2 |
36 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
15,3 |
37 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
17,3 |
38 |
Lerum |
2008 |
5,2 |
39 |
Lerum |
2009 |
7,1 |
40 |
Lerum |
2010 |
10,2 |
41 |
Lerum |
2011 |
13,6 |
42 |
Lerum |
2012 |
17,4 |
43 |
Lerum |
2013 |
18,3 |
44 |
Lerum |
2014 |
19,1 |
45 |
Lerum |
2015 |
19,8 |
46 |
Lerum |
2016 |
19,1 |
47 |
Lerum |
2017 |
18,1 |
48 |
Lerum |
2018 |
18,1 |
49 |
Lerum |
2019 |
17,4 |
50 |
Lerum |
2020 |
18,4 |
Kommentar
I Lerums kommun ökade andelen miljöbilar fram till 2015 och minskade sedan något därefter fram till 2020. Lerum hade dock något högre andel än genomsnittet för kommuner i länet och riket som helhet.
Om statistiken
Som miljöbil räknas en bil som vid tillfället för nyregistreringen uppfyllde då gällande miljöbilsdefinition. Detta innebär att från 1 juli 2018 avser uppgiften klimatbonusbilar. Bilar registrerade före den 1 januari 2013 ska uppfylla kriterierna för MB2007 och bilar registrerade 1 januari 2013 eller senare ska uppfylla kriterierna för MB2013.