Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/invånare) |
---|---|---|---|
0 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
2,22 |
1 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
2,33 |
2 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
2,49 |
3 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
2,50 |
4 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
2,48 |
5 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
2,50 |
6 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
2,45 |
7 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
2,50 |
8 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
2,52 |
9 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
2,59 |
10 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
2,60 |
11 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2023 |
2,65 |
Kommentar
Jämfört med alla kommuner i Sverige har Lerums kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelvg per invånare i pendlingskommuner är på samma nivå som Lerums.