Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SDG. 11. 9

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

2,22

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

2,33

2

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

2,49

3

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

2,50

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

2,48

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

2,50

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

2,45

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

2,50

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

2,52

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

2,59

10

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

2,63

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

2,65

12

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2024

2,69

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Jämfört med alla kommuner i Sverige har Lerums kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelvg per invånare i pendlingskommuner är på samma nivå som Lerums.

Uppdaterad: 2025-09-25