Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SDG. 11. 9

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

2,22

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

2,33

2

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

2,49

3

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

2,50

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

2,48

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

2,50

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

2,45

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

2,50

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

2,52

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

2,59

10

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

2,60

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

2,65

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Jämfört med alla kommuner i Sverige har Lerums kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelvg per invånare i pendlingskommuner är på samma nivå som Lerums.

Uppdaterad: 2025-01-14