Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SDG. 11. 9

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2012

0,73

1

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2013

1,27

2

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2014

1,48

3

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2015

2,38

4

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2016

2,44

5

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2017

2,52

6

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2018

2,67

7

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2019

2,75

8

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2020

2,83

9

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2021

2,88

10

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2022

2,95

11

Västra götalands läns kommuner (ovägt medel)

2023

3,11

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Jämfört med alla kommuner i Sverige har Lerums kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelvg per invånare i pendlingskommuner är på samma nivå som Lerums.

Uppdaterad: 2025-01-14