En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.
Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
64,7488 |
1 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
68,7846 |
2 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
69,7524 |
3 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
69,6233 |
4 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
78,39 |
5 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
69,5615 |
6 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
71,5773 |
7 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
72,325 |
8 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
73,305 |
Kommentar
År 2022 var 86,7 procent av de nytillkomna bostäderna i Lerum nära kollektivtrafiken, vilket var på en medelnivå jämfört med andra kommuner i Sverige. Det har skett en ökning av kollektivtrafiknära nya bostäder i Lerum de senaste åren. Trots ökningen finns det en långsiktigt minskande trend sedan 2014.
Om statistiken
Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ut lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.