Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/invånare) |
|---|---|---|---|
|
0 |
Lerum |
2012 |
2,63 |
|
1 |
Lerum |
2013 |
2,75 |
|
2 |
Lerum |
2014 |
2,71 |
|
3 |
Lerum |
2015 |
2,70 |
|
4 |
Lerum |
2016 |
2,67 |
|
5 |
Lerum |
2017 |
2,61 |
|
6 |
Lerum |
2018 |
2,60 |
|
7 |
Lerum |
2019 |
2,62 |
|
8 |
Lerum |
2020 |
2,61 |
|
9 |
Lerum |
2021 |
2,61 |
|
10 |
Lerum |
2022 |
2,62 |
|
11 |
Lerum |
2023 |
2,64 |
|
12 |
Lerum |
2024 |
2,68 |
|
13 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
0,73 |
|
14 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,27 |
|
15 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
1,48 |
|
16 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
2,38 |
|
17 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
2,44 |
|
18 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
2,52 |
|
19 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
2,67 |
|
20 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
2,75 |
|
21 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,83 |
|
22 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
2,88 |
|
23 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
2,95 |
|
24 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
3,11 |
|
25 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2024 |
3,15 |
|
26 |
Riket |
2016 |
2,07 |
|
27 |
Riket |
2017 |
2,21 |
|
28 |
Riket |
2018 |
2,24 |
|
29 |
Riket |
2019 |
2,33 |
|
30 |
Riket |
2020 |
2,40 |
|
31 |
Riket |
2021 |
2,46 |
|
32 |
Riket |
2022 |
2,50 |
|
33 |
Riket |
2023 |
2,56 |
|
34 |
Riket |
2024 |
2,62 |
|
35 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
2,22 |
|
36 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
2,33 |
|
37 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
2,49 |
|
38 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
2,50 |
|
39 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
2,48 |
|
40 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
2,50 |
|
41 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
2,45 |
|
42 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
2,50 |
|
43 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
2,52 |
|
44 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
2,59 |
|
45 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
2,63 |
|
46 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2023 |
2,65 |
|
47 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2024 |
2,69 |
Kommentar
Jämfört med alla kommuner i Sverige har Lerums kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelvg per invånare i pendlingskommuner är på samma nivå som Lerums.
Hållbarometern