Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/invånare) |
---|---|---|---|
0 |
Lerum |
2012 |
2,63 |
1 |
Lerum |
2013 |
2,75 |
2 |
Lerum |
2014 |
2,71 |
3 |
Lerum |
2015 |
2,70 |
4 |
Lerum |
2016 |
2,67 |
5 |
Lerum |
2017 |
2,61 |
6 |
Lerum |
2018 |
2,60 |
7 |
Lerum |
2019 |
2,62 |
8 |
Lerum |
2020 |
2,61 |
9 |
Lerum |
2021 |
2,61 |
10 |
Lerum |
2022 |
2,62 |
11 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
0,73 |
12 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,27 |
13 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
1,48 |
14 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
2,38 |
15 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
2,44 |
16 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
2,52 |
17 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
2,67 |
18 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
2,75 |
19 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,83 |
20 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
2,88 |
21 |
Västra götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
2,95 |
22 |
Riket |
2016 |
2,07 |
23 |
Riket |
2017 |
2,21 |
24 |
Riket |
2018 |
2,24 |
25 |
Riket |
2019 |
2,33 |
26 |
Riket |
2020 |
2,40 |
27 |
Riket |
2021 |
2,46 |
28 |
Riket |
2022 |
2,50 |
29 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
2,22 |
30 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
2,33 |
31 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
2,49 |
32 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
2,50 |
33 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
2,48 |
34 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
2,50 |
35 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
2,45 |
36 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
2,50 |
37 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
2,52 |
38 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
2,59 |
39 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
2,60 |
Kommentar
Jämfört med alla kommuner i Sverige har Lerums kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelvg per invånare i pendlingskommuner är på samma nivå som Lerums.